| |
O chystané chorvatské amnestii informoval jeden německý jachtařský server a proslýchá se, že tato výjimka bude platit od 1.1. do 31.5. 2013, kdy majitelé lodí budou moci ještě před vstupem Chorvatska do EU daň z přidané hodnoty za svou loď zaplatit, a to ve výši pouze neuvěřitelných 5% !!
V takový vánoční dárek jachtařům zrovna od chorvatské vlády se mi ani nechce věřit a ostře to kontrastuje s mými dosavadními zkušenostmi v této jinak nádherné zemi, kterou mám moc rád.
Vstup Chorvatska do EU je pro většinu majitelů lodí z důvodu DPH opravdu velký problém a všichni se už minimálně rok snaží na tuto situaci připravit. Kolem celé záležitosti jak to vlastně s platbou DPH u lodí je a komu a jak ji zaplatit však stále nejen mezi lidmi, ale i na úřadech, panuje hodně nejasností.
Neznalému člověku to může připadat jako triviální problém, vždyť DPH se normálně odvede finančnímu úřadu v místě bydliště, ne? U námořních lodí tomu však tak není. A i když daň z přidané hodnoty za svou loď kotvící v zahraničí chcete zaplatit, tak najednou nevíte komu a jak.
Už v létě se v marínách začalo proslýchat, že by snad Chorvaté nějakou amnestii udělat mohli. Hovořilo se o 11%, ale nikde k tomu nebylo k dohledání žádné oficiální stanovisko. Mí chorvatští přátele, znalí místních poměrů, se zaradovali a řekli, že když se takové drby začaly šířit tak brzo, tak je to dobré znamení.
Na jednu stranu by taková daňová „úleva“ byla od každé vlády strašně chytrý a výnosný krok. Viděli jste už ale nějakou vládu v okruhu 1.500km od Prahy (včetně), která by dělala moudrá rozhodnutí, na která byste se mohli spolehnout? Obzvlášť v zemi, kde národ slepě považuje jachtu za symbol korupce a tunelářství, se mi spíše jeví jako reálnější politická taktika „zdaňme je, až zčernají!“.
V Chorvatsku mi připadá spíše reálnější scénář, kdy v 10 hodin ráno v den vstupu do EU bude proveden obrovský celní zátah a všechny lodě v tranzitu bez dostatečných daňových dokladů budou zkonfiskovány a vydány pouze po zaplacení mastné pokuty a chorvatského DPH, které je nyní 25%.
Ve 24. díle Log booku jsem psal o svém zářijovém zážitku z celnice na Visu, kdy jsem odplouval na výlet do Itálie. Celník mě tam tehdy podrobil zevrubné kontrole všech dokladů od lodě (včetně smlouvy s marínou, dokladu o vlastnictví a zaplacení kupní ceny apod.), od kterých si navíc pořídil kopie. Původně jsem myslel, že tato buzerace je trest za to, že jsem odmítnul platit za stání u celního mola, s odstupem času se ale spíše přikláním k tomu, že si prostě celní správa během sezóny systematicky připravovala půdu pro květnovou razii (nebo tuto amnestii?).
Nyní se údajně v Chorvatsku pro tuto amnestii připravuje prováděcí vyhláška. No uvidíme, co je na tom pravdy a jaký v tom bude háček. Vlastnictví námořní lodě vás naučí ostražitosti.
Člověk má romantický sen o širém moři a hlavně volnosti a svobodě, který je s námořní plachetnicí spojen. Po zakoupení lodě však většinou přijde tvrdé vystřízlivění a zjištění, že vysněná loď z vás udělala nevolníka. Není to jen díky obrovským nákladům, které jsou s provozem lodě spojené (to je vždy relativní), ale právě řada legislativních a celních opatření a hlavně provozně právních nejistot, mezi kterými musíte neustále manévrovat, může silně deprimovat a celou idylu kazit.
Tento měsíc se chystám zavolat manažerovi mé maríny s dotazem, jaké navýšení cen zase plánuje pro další sezónu. Už jsem na hraně prahu citlivosti a vážně proto zvažuji - byť jsem tam velmi spokojený - změnu maríny, nebo trvale přeplout s Teou do jiné země. Ale kam? No, na přemýšlení mám následujících pár zimních měsíců, obávám se ale, že hořkou pilulku budu muset jako řada jiných jachtařů nakonec v Chorvatsku spolknout a v této zlaté kleci zůstat.
Starostí s lodí je opravdu hodně, ale pokud je ustojíte, tak radosti z plaveb a snění při plánování nových námořních expedic vám nikdo nevezme. Člověk z nich může v pochmurných zimních měsících čerpat pozitivní energii a ví, že bude-li chtít, tak kdykoliv skočí do auta nebo do letadla a znovu se postaví na palubu a ucítí moře. K tomu ale bohatě stačí charter.
Na jaro s Teou opět plánuji další plavby. Uvidíme, co z toho se povede zrealizovat, protože jak už víme, tak sestavit pro daný termín a trasu posádku není triviální úkol. Zejména volba termínu je v dnešní uspěchané době velký problém. Zájemci o kondiční plavbu na Tea tak mohou rozšířit naši posádku nebo pro danou plavbu sestavit posádku novou. Termíny a trasy jsou na dohodě, tak napište.
-Skipper