Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - XXVI.

12/9/2012

0 Comments

 
Tak jestli je toto pravda, tak v Chorvatsku majitelům lodí naděloval Ježíšek ještě před Vánocemi!

Mezi majiteli lodí se před pár dny jako lavina začala šířit informace, že chorvatská vláda chystá amnestii na platbu DPH. Tato „amnestie“ se údajně týká jen majitelů použitých lodí, které nyní kotví v Chorvatsku v tzv. tranzitu. Taková loď není registrovaná pod chorvatskou vlajkou a ve většině případů také u ní, díky daňové výjimce, není zaplaceno DPH. Vzhledem k cenám lodí se tak jedná o nezanedbatelné částky a jedno z velkých pozitiv Chorvatska, kromě nádherné přírody a čistého moře, z tohoto pohledu také bylo, že není v EU. Řadě majitelů lodí tak po ohlášení vstupu Chorvatska do Evropské unie v roce 2013 začaly nabíhat vrásky na čele.

O chystané chorvatské amnestii informoval jeden německý jachtařský server a proslýchá se, že tato výjimka bude platit od 1.1. do 31.5. 2013, kdy majitelé lodí budou moci ještě před vstupem Chorvatska do EU daň z přidané hodnoty za svou loď zaplatit, a to ve výši pouze neuvěřitelných 5% !!

V takový vánoční dárek jachtařům zrovna od chorvatské vlády se mi ani nechce věřit a ostře to kontrastuje s mými dosavadními zkušenostmi v této jinak nádherné zemi, kterou mám moc rád.

Vstup Chorvatska do EU je pro většinu majitelů lodí z důvodu DPH opravdu velký problém a všichni se už minimálně rok snaží na tuto situaci připravit. Kolem celé záležitosti jak to vlastně s platbou DPH u lodí je a komu a jak ji zaplatit však stále nejen mezi lidmi, ale i na úřadech, panuje hodně nejasností.

Neznalému člověku to může připadat jako triviální problém, vždyť DPH se normálně odvede finančnímu úřadu v místě bydliště, ne? U námořních lodí tomu však tak není. A i když daň z přidané hodnoty za svou loď kotvící v zahraničí chcete zaplatit, tak najednou nevíte komu a jak.

Už v létě se v marínách začalo proslýchat, že by snad Chorvaté nějakou amnestii udělat mohli. Hovořilo se o 11%, ale nikde k tomu nebylo k dohledání žádné oficiální stanovisko. Mí chorvatští přátele, znalí místních poměrů, se zaradovali a řekli, že když se takové drby začaly šířit tak brzo, tak je to dobré znamení.

Na jednu stranu by taková daňová „úleva“ byla od každé vlády strašně chytrý a výnosný krok. Viděli jste už ale nějakou vládu v okruhu 1.500km od Prahy (včetně), která by dělala moudrá rozhodnutí, na která byste se mohli spolehnout? Obzvlášť v zemi, kde národ slepě považuje jachtu za symbol korupce a tunelářství, se mi spíše jeví jako reálnější politická taktika „zdaňme je, až zčernají!“.

V Chorvatsku mi připadá spíše reálnější scénář, kdy v 10 hodin ráno v den vstupu do EU bude proveden obrovský celní zátah a všechny lodě v tranzitu bez dostatečných daňových dokladů budou zkonfiskovány a vydány pouze po zaplacení mastné pokuty a chorvatského DPH, které je nyní 25%.

Ve 24. díle Log booku jsem psal o svém zářijovém zážitku z celnice na Visu, kdy jsem odplouval na výlet do Itálie. Celník mě tam tehdy podrobil zevrubné kontrole všech dokladů od lodě (včetně smlouvy s marínou, dokladu o vlastnictví a zaplacení kupní ceny apod.), od kterých si navíc pořídil kopie. Původně jsem myslel, že tato buzerace je trest za to, že jsem odmítnul platit za stání u celního mola, s odstupem času se ale spíše přikláním k tomu, že si prostě celní správa během sezóny systematicky připravovala půdu pro květnovou razii (nebo tuto amnestii?).

Nyní se údajně v Chorvatsku pro tuto amnestii připravuje prováděcí vyhláška. No uvidíme, co je na tom pravdy a jaký v tom bude háček. Vlastnictví námořní lodě vás naučí ostražitosti.

Člověk má romantický sen o širém moři a hlavně volnosti a svobodě, který je s námořní plachetnicí spojen. Po zakoupení lodě však většinou přijde tvrdé vystřízlivění a zjištění, že vysněná loď z vás udělala nevolníka. Není to jen díky obrovským nákladům, které jsou s provozem lodě spojené (to je vždy relativní), ale právě řada legislativních a celních opatření a hlavně provozně právních nejistot, mezi kterými musíte neustále manévrovat, může silně deprimovat a celou idylu kazit.

Tento měsíc se chystám zavolat manažerovi mé maríny s dotazem, jaké navýšení cen zase plánuje pro další sezónu. Už jsem na hraně prahu citlivosti a vážně proto zvažuji - byť jsem tam velmi spokojený - změnu maríny, nebo trvale přeplout s Teou do jiné země. Ale kam? No, na přemýšlení mám následujících pár zimních měsíců, obávám se ale, že hořkou pilulku budu muset jako řada jiných jachtařů nakonec v Chorvatsku spolknout a v této zlaté kleci zůstat.

Starostí s lodí je opravdu hodně, ale pokud je ustojíte, tak radosti z plaveb a snění při plánování nových námořních expedic vám nikdo nevezme. Člověk z nich může v pochmurných zimních měsících čerpat pozitivní energii a ví, že bude-li chtít, tak kdykoliv skočí do auta nebo do letadla a znovu se postaví na palubu a ucítí moře. K tomu ale bohatě stačí charter.

Na jaro s Teou opět plánuji další plavby. Uvidíme, co z toho se povede zrealizovat, protože jak už víme, tak sestavit pro daný termín a trasu posádku není triviální úkol. Zejména volba termínu je v dnešní uspěchané době velký problém. Zájemci o kondiční plavbu na Tea tak mohou rozšířit naši posádku nebo pro danou plavbu sestavit posádku novou. Termíny a trasy jsou na dohodě, tak napište.

-Skipper
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.