Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y Tea Logbook - I.

10/17/2010

2 Comments

 

Rozhodnutí koupit si vlastní loď ve mně dozrálo v sobotu, někdy kolem druhé hodiny odpoledne, na veletrhu Boat Brno 2008, a to u expozice značky Hanse. Ten den a tu hodinu jsem bytostně věděl, že čas nastal a nebylo o tom pochyb. 
Picture
Čistě racionálně vzato, lodě jsou má velká láska a hodně, opravdu hodně, pracuji. Co když mi pak na „stará kolena“  přemírou pracovního nasazení nebude pro naplnění mé velké touhy sloužit zdraví?    

V té době jsem měl za sebou již řadu let jachtařských zkušeností z charteru a námořních regat a jeden rok jsem provozoval vlastní závodní tým v rámci Melges Tour. 

Nějaké zkušenosti jsem tedy měl, ale jak se později při výběru a následné koupi lodě ukázalo, byly nedostatečné. 

Nejprve jsem měl pocit, že musím koupit loď novou a rozhodoval se mezi závodní a „turistickou“. Téměř jsem již koupil závodní speciál Melges 24 a SeaScape byla v těsném závěsu. Když jsem si ale opět prošel ekonomiku provozu závodní lodě a k tomu přičetl „rodinný“ faktor, bylo jasné že hledám cruiser :-) 

Další otázkou bylo, zda loď motorovou nebo plachetnici. Dosud jsem vždy jen plachtil, ale větší akční radius rychlejšího motoráku lépe zapadal do mé představy prodloužených víkendů u moře. Na pořad dne se tak dostala značka Bayliner. Jenže za volantem motoráku jsem si připadal jako v autě a to mi až příliš připomínalo dálnici a práci. Tudy tedy cesta nevede. 

Velmi mě lákala idea vozit loď za autem. Snadnější zimování, servis, plavba po řekách a  možnost měnit destinace dle libosti. Měřím však 196 cm a mám rád kolem sebe prostor, tudíž potřebuji loď nad 10m délky. 

Postupně jsem se tak dopracoval k rozhodnutí koupit námořní plachetnici, cruisera, a  to z druhé ruky. Získal jsem pocit, že dobře udržovaná starší loď má lepší poměr cena-výkon oproti nové a může být předchozím majitelem lépe „vychytaná“.

Byl už prosinec a já začal trávit svůj každodenní příděl „relaxace“ u webových stránek světových i místních inzertních serverů, které jsem doslova hltal. Pořád jsem ale nedokázal jasně specifikovat, jakou loď vlastně chci. Hodně lidí se mnou mělo hodně trpělivosti. Za všechny tak děkuji Jirkovi Zindulkovi z Yachtcharter, který mi v té době při výběru pomáhal a který mi doporučil brokera Franka z Mallorky. To se nakonec ukázalo jako nejdůležitější.

Popis lodě:
Bénéteau Océanis 411 Clipper
délka: 12,71m
šířka:   3,95m
draft:   1,8 m
kajuty: 4
počet lůžek: 8+2
koupelna: 2
Salon, kuchyně
Rolovací hlavní plachta
Vodní tank: 560 litrů
Palivový tank: 150 litrů
Yanmar 56Hp
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
V březnu se mým favoritem stal Beaufort 14, nádherný ketch z roku 1973 kotvící v Marseille.  Láska na první pohled a lákavá představa kotvení lodě v Provence, na kterou jsem chtěl nachytat svou frankofilní přítelkyni.  Beaufort byl nádherný, ale troska. Nejsem nikterak zručný a představu, že si loď opravím sám, mi přítelkyně důkladně rozmluvila.

V dubnu následovala poznávací víkendová cesta do Chorvatska a prohlídka několika lodí z Frankovy nabídky. Jednalo se zejména o 30tky (můj nastavený rozpočet), ale žádná nás nezaujala. Vše  působilo jako kompromis. Osudnou se nám stala náhoda, která nás přivedla k  francouzské Bénéteau Océanis 411 z roku 2002.  

Tato loď sice výrazně převýšila můj původně zamýšlený rozpočet, ale okamžitě nás okouzlila. Má přítelkyně spontánně začala zkoušet kormidlo a přístroje a z jejího pohledu mi bylo jasné, že tato loď je schválena. Bohužel si toho všimnul i prodávající Ivo a na mé pokusy smlouvat o ceně se jen usmíval. 

Tohle jsem si musel pořádně rozmyslet. Větší loď neznamená jen větší kupní cenu, ale také vyšší provozní náklady a starosti. Na druhou stranu jsem se na lodi díky její stojné výšce cítil skutečně pohodlně - a mé přítelkyni se tak líbila.  

V pondělí dopoledne na D1 někde u Jihlavy padlo finální rozhodnutí (co když propásnu sezónu?) a já zavolal chorvatského broakera, který mi Oceanisku nabídnul.

Chorvatský broaker byl pověřen mým broakerem Frankem z Mallorky, ale Oceaniska byla mimo seznam. Jsem tedy zákazníkem Chorvata nebo Franka? Vsadil jsem na Franka a trval na tom, že obchod chci dokončit s ním. A to se ukázalo jako velmi prozíravé.

Následoval standardní rituál předkupní kontroly lodě, kterou pro mě po vytažení na souš ve Splitu provedl Jirka Zindulka a na místě zařídil i test na osmózu.

Vše vypadalo dobře a já se tedy rozhodl koupi dokončit. V tu chvíli začaly problémy s chorvatským prodejcem Ivem, který ignoroval smluvní ujednání, choval se nepředvídatelně, přestal plnit svou část dohody  a začal požadovat další a další nepochopitelné poplatky. Tady jsem děkoval nebesům za Franka, který vše usměrnil k mé spokojenosti.

Součástí koupě bylo také místo v malé „rodinné“ maríně Zenta ve Splitu. Původně jsem Iva omylem považoval za vlivného člověka v marině a po negativních zkušenostech s ním jsem měl ze Zenty obavy. Ivo např. těsně před předáním lodě odmontoval a odnesl vše, co odmontovat a odnést šlo, byť to byl majetek lodě a tedy už mé vlastnictví. Hledal jsem proto jinou marínu, ale v květnu je to již v Chorvatsku pasé. 

Chorvat Ivo zmizel v propadlišti dějin a marína Zenta se nakonec ukázala jako výhra na celé čáře se skutečně rodinnou atmosférou, kde jsem strávil již dvě spokojené sezóny.

Má Oceaniska nese jméno Tea a i po dvou sezónách mohu říct, že mi po všech stránkách plně vyhovuje, nikdy jsem ani na chvíli nezalitoval a mám ji rád.

- Skipper

2 Comments

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.