| |
Rád bych Tea postupně dovybavil v soběstačnou offshore jachtu a jednou se vydal na plavbu kolem světa. Tato časově náročná vize je však zatím hodně daleko a s ní i nutnost investovat do zařízení, která by sice dnes bylo hezké mít, ale skutečně zapotřebí ještě nejsou. Každé technické zařízení má navíc svou morální, ale i fyzickou životnost a u lodí to platí dvojnásob. Navíc co když je můj sen plavby kolem světa ještě tak daleko v budoucnosti, že v té době již třeba budu mít jinou loď? Bude pak Tea se všemi svými vylepšeními ještě prodejná? Cenu lodí určuje trh a ten může mít o hodnotě mých investic do „pozlacených vinšen“ odlišnou představu. Chce to rozvahu a obezřetnost.
V tuto chvíli řeším pořízení příďového propeleru Vetus 750N. Balancuji nad tím, zda to je nebo není zbytečné, a navíc představa „vrtání díry do trupu“ mě dost znervózňuje. Tea je krásně ovladatelná i bez něj. Na druhou stranu jsem často na lodi sám nebo s rekreační posádkou, od které mnoho pomoci čekat nemůžu. Dokážu si proto představit, že by to s příďovým propelerem mohlo být při bočních poryvech mezi těsnými mooringy příjemnější.
Goran mi již instalaci příďového propeleru nacenil a musím říct, že za tu pálku bych raději viděl radar, nový ploter, AIS a reproduktor na stěžeň hezky svedený až k mikrofonu v kokpitu.
K čemu reproduktor s mikrofonem? Jednak každá loď nad 12 metrů délky by měla být vybavena zvukovým signalizačním zařízením. Za druhé, už jsem se jednou s Tea ve dvě hodiny ráno účastnil záchranné operace, kdy bylo zapotřebí posádce zachraňované lodi předat instrukce, a VHF se při tom ukázala jako problematická. Za třetí, strašně rád bych občas v zátoce do mikrofonu zařval „RUHE!“. Obzvláště červenec a srpen jsou měsíce, kdy se lidé neumí v zátokách chovat a takový směrový reproduktor s mikrofonem a zesilovačem bych považoval za velmi užitečný.
Pro instalaci příďového propeleru musí být loď vytažena z vody a tato příležitost je vždy jen jednou za rok při ročním servisu a antifoulingu. Cca 600 Euro za jeřáb pak člověka donutí k zamyšlení, že se vlastně obojí vyplatí spojit. Mám teď tedy jedinou příležitost a může se stát, že když ji nevyužiji, tak toho budu celou sezonu litovat, a to bych skutečně nerad.
Radar a ostatní gadgets pak mohu na rozdíl od propeleru instalovat kdykoliv v průběhu sezony, uznám-li to za vhodné. To však taky nebude jednoduché, protože to bude vyžadovat instalaci do stěžně a paluby. Goran říká „moc práce“ a když Goran říká „moc práce“, tak si můžete být jisti, že ji méně nebude. Tady se krásně ukazuje, jak je výhodné pořídit loď již v plné výbavě.
Příležitosti pravidelného ročního servisu na suchu chci využít ještě k instalaci kotouče na řezání lan. Tato věcička stojí pár euro a myslím, že se vyplatí. Pravověrní hardcore jachtaři možná kroutí hlavou a říkají si něco o nesmyslech pro slečinky – já si zase říkám, že moře kromě radosti umí přinést také spoustu starostí a bolení hlavy a proč se některé ze zdrojů těchto problémů nepokusit eliminovat předem a pak být v klidu?
Už jsem viděl, jak nádherná Bénéteau 50 skončila při vyplouvání z maríny na vlnolamech poté, co si na svůj propeler namotala rybářskou síť, která byla (snad nedopatřením?) přímo před vjezdem do maríny.
Další oblast, která se hlásí o svou pozornost, je energie na lodi. Pro mé stávající plavby je 390Ah servisních baterií zatím dostačující, ale s dalšími přístroji bude růst také spotřeba a soběstačná offshore jachta by již měla mít energii řešenou systémověji alternativními zdroji, jako jsou solární panely a větrná elektrárna. V prvním kroku zkusím alespoň optimalizovat žárovky za úspornější LED a to jak interiérová, tak poziční a kotevní světla.
Goran již začal pro Tea připravovat roční servis – vyčištění plachet a jejich kontrola sailmakerem a zejména zajištění místa a termínu jeřábu. Minulý rok jsme zaváhali a jeřáb sháněli po známostech na poslední chvíli – moje vina.
V Chorvatsku musí mít marína licenci na to, aby mohla obsluhovat lodě pod cizí vlajkou. Dokonce chodí kontroly a jsou pak z toho velké, ale opravdu velké problémy. Pokud řešíte jeřáb na poslední chvíli, pak mohou být pořadníky pěkně dlouhé a cena na nich tučná.
No a nakonec to nejdůležitější, přítelkyně po silvestru odvezla z lodě všechny záclonky, takže to vypadá, že na novou sezónu budeme mít nové a hezčí :-)
-Skipper