Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - XVI.

1/16/2012

0 Comments

 
V zimě je na Jadranu krásně, je však vždy zapotřebí vychytat těch pár krásných dnů – to se nedá naplánovat.

Vánoce a Silvestr na lodi nám letos bohužel nevyšly.  V Chorvatsku bylo max. 6-8˚C, a to společně se studeným větrem z hor nejsou na moři zrovna podmínky pro poklidný rodinný výlet, který jsme měli v plánu.

Už od listopadu jsme tedy na suchu a začíná se projevovat absťák. Navíc nám přestal fungovat přístup k bezpečnostním kamerám v maríně, tak nemohu potěšit své oko a uklidnit mysl tím, že loď je v pořádku. Už je to jeden rok od požáru, kdy zatoulaná silvestrovská rachejtle u nás spálila tři lodě.

Tyto Vánoce jsme navíc chtěli poprvé vzít na loď také našeho pejska. Vyběhali jsme pro něj všechna povolení, zakoupili síť na zábradlí a psí kšíry. Ano, koho by napadlo, že námořnické „psí kšíry“ se dělají také pro skutečné pejsky? Pán doktor mu do kůže na krku nastřelil „find me“ chip, který je společně s obojkem „scan me“ součástí psího pasu, a doplnil mu kartu očkování. Největším problémem bylo, že všechny tyto psí dokumenty musí mít datum maximálně tři dny před odjezdem, a to včetně razítka z krajské veterinární správy, protože jedeme mimo EU. To v době vánočních svátků nebylo jednoduché.

Snad se zase brzy vyčasí a my vyplujeme i s naším pejskem, který se nejspíš celou dobu modlil k Velkému Knírači, aby nikam nemusel. Občas totiž na vodu i vrčí a nejčastěji si k ní ostentativně sedá zády. Tak nevím.

Co je nového v maríně? Několik charterových lodí na našem molu bylo prodáno a odplulo. Manažer maríny si tak dělá prostor pro luxusní super jachty nad 30m, které tam mají od nové sezóny stát. Nás se údajně tato čistka netýká a můžeme zůstat. Uf. Vedle těch nablýskaných vil na moři si budeme připadat jako pramička. Vše je relativní.

Zajímavé je, že všechny prodané jachty odpluly z Chorvatska pryč. Motorové jachty se přesunuly do Řecka a např. krásná Bénéteau 50, kterou si koupil starší manželský pár z Austrálie, se vydala na půlroční plavbu do nového domova. Noví majitelé údajně moc zkušeností s ovládáním lodě nemají, proto si na celou plavbu najali chorvatského skippera. Poplují ještě s další nově zakoupenou lodí ve flotile. Splněný sen, tak to má být.

V minulých dílech jsem se zmínil o tom, jak nám při přeplavbě do Itálie vypověděl službu náš multifunkční display tridata Cetrek. Po naběhnutí se začal opakovaně a neočekávaně restartovat. Na lodi jsem neměl náhradní přístroj a celou přeplavbu jsme tak museli dokončit bez znalosti hloubky pod kýlem a síly větru. Bylo nutno pořídit nový tridata a také ruční přístroje do zálohy, které by na lodi měly vždy být.

Firma Cetrek již bohužel neexistuje, a tak jsem se rozhodl zakoupit nový multifunkční display Raymarine ST70. Oba přístroje jsou dle svých výrobců kompatibilní se standardem NMEA2000, a tak jsem to považoval za snadný úkol. Ve znamení standardů a interoperability prostě jen vyměním jeden displej za druhý. Jenže to není až tak docela pravda.

Cetrek pro sdružení informací ze sonaru, logu a ukazatele větru používá svůj interface C-net 2000, zatímco Raymarine je postaven na modernějším Seatalk. Oba sice mají základ v NMEA 2000, ale jak se ukázalo, tak v tomto případě jejich kompatibilitu nikdo nedokáže zaručit. Nelze jen tak vyměnit jeden display za druhý, ale je nutná také výměna veškeré kabeláže a s vysokou pravděpodobností také všech sond. Z různých zdrojů jsem byl také upozorněn, že i kdyby se nový displej a původní sondy podařilo propojit, tak nemusí být možné provést jejich kalibraci, která by mohla být možná pouze z původního C-Net displeje.

Celá tato legrace, kterou způsobil jeden nefunkční displej, by se tak rázem pěkně prodražila.  Tento krok sice stejně plánuji udělat, a to v souvislosti se zakoupením radaru a nového ploteru, ke kterému se chystám. Ještě jsem k tomu ale nedozrál a není dobré věci uspěchat. Toto byla od Tea podpásovka.

Nakonec se Goranovi podařilo původní tridata Cetrek spravit a celá záležitost mě vyšla jen na 100 Euro. Good news Petr! Vždy takové štěstí ale s lodí nemáte a musíte být připraveni kdykoliv skočit a sáhnout do peněženky, jak si loďka pískne.

Při listopadovém návratu s lodí do maríny jsem si všimnul, že se mi, asi o závlačku relingu, podařilo roztrhnout lem geny. Plachty mimo sezónu ponechávám na lodi, protože na moře vyplouvám i během zimy. Na jaře pak Goran plachty sundá, očistí, vypere otěže od nánosů soli a plachty předá k pravidelné kontrole sailmakerovi.

Řada jachtařů na zimu plachty sundává a po očištění je uskladňuje v lodi. Myslím, že na stěžni je jí lépe. Nemusí se nijak nepřirozeně lámat a ohýbat. To ale znamená, že plachty je potřeba při každém návratu z moře vytáhnout, ostříkat sladkou vodou od soli a nechat vyschnout. Sůl jinak plachtu ničí a významně zkracuje její životnost. O problémech s nabobtnalými otěžemi hlavní plachty jsem zde již jednou psal. Plachta, podobně jako pověstná dědečkova řepa, pak nešla vytáhnout, a to se jednalo jen o otěže, které stojí jen pár tisíc korun. Celá plachta se pak pohybuje kolem dvě stě tisíc a výše. Péče o ni se rozhodně vyplatí.

S nadcházející sezónou přichází také plány kam s Tea letos poplujeme. Tento rok bych měl mít na moře mnohem víc času a doufám, že se mi tak podaří dostat se s Tea trochu dál. Na jarní měsíce opět plánuji pár kondičních transadriatic přeplaveb do Itálie a zpět a jednu dvoutýdenní přeplavbu na Korfu a zpět. Na crewlistu mám ještě místo, tak dejte vědět, pokud máte zájem doplnit posádku na Tea.

-Skipper
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.