Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - XIII.

10/19/2011

0 Comments

 
Loď je jako žena – nic Vám neodpustí. Na první pohled sice může vše působit v pořádku, ale pod povrchem se všechna Vaše drobná i větší opomenutí střádají, aby pak vyplavala v tu nejméně vhodnou dobu.

Koncem září jsme si s kamarádem Honzou řekli, že se chorvatská káva nedá pít, a rozhodli se jen tak ve dvou vyplout na pořádné piccolo do Itálie a zpět. Za cíl jsme si stanovili malebné městečko Vieste na poloostrově Gargano. Nakoupili jsme ve Splitu zásoby na třídenní plavbu a vypluli.

Goran nám ještě před příjezdem Tea připravil, vyměnil prasklé kotevní světlo za nový led a vše se zdálo být v pořádku. Stále jsem však měl neurčitý, ale velmi silný pocit, že jsem na něco důležitého zapomněl.

Po vyvázání na Visu se Honza hrdě chopil vařečky a jal se připravovat steaky, které nakládal už od Hvaru. Plynový hořák však udělal jen „baf“ a v tu chvíli mi konečně došlo, na co že jsem to zapomněl. Obě dvě plynové láhve byly prázdné. Byl už večer a pan Edo, který je jediným člověkem na Visu autorizovaným k plnění plynových bomb, byl v pracovní neschopnosti. Ten den si hnul záda a musel ležet, „sorry, kluci“.

Buď se vrátit zpátky na Hvar a doplnit plyn tam, nebo až v Itálii. Vracet se nemělo smysl a s posledním teplým jídlem nám pomohla posádka vedle stojící Hanse jménem Katrina, která nám zapůjčila svou plynovou bombu.

Bohužel závit plynové bomby z německé Hanse si moc nerozuměl s francouzskou Tea a zapůjčenou bombu jsme tak se smutnými díky zase vrátili. Posádka Katriny nám po nezdaru se závitem bomby kolegiálně nabídla svou lodní kuchyni, kde Honza mohl svůj steakový záměr zdárně dokončit. Ještě jednou tak děkujeme za ochotu a vstřícnost námořníkům ze Sadské u Prahy!

Před vyplutím je vždy třeba zkontrolovat celou řadu drobných a samozřejmých věcí. Právě samozřejmost a rutina těchto věcí může být zrádná. Vyplácí se důslednost.

Na lodi držím servisní deník, kam s mým servicemanem Goranem zapisujeme co kdo kdy na Tea udělal, včetně poznámek a námětů na opravy a vylepšení. Máme tak oba dobrý přehled o tom, co se s lodí děje a kam je třeba při servisu upřít pozornost. Do servisního deníku zaznamenáváme i mytí lodě saponátem, větrání a startování motoru a přístrojů během zimy. Výměnu plynové bomby však do deníku nepíšeme a prázdnou bombu vždy dávám při odjezdu Goranovi k naplnění, zatímco druhá bomba je ještě plná. To jsem tentokrát opomenul. Věřte mi, že šestnáctihodinová plavba jen na sušenkách s Martelem vás donutí být příště důslednými.

Nemám zatím osobní zkušenost s elektrickým vařičem na lodi. Pokud však má loď generátor, pak to může být zajímavá a také bezpečnější alternativa plynu, který nemusí být vždy dostupný. Jaká je vaše zkušenost?

Ještě na Visu se Honzovi podařilo ulomit závlačku části relingu, který mu tak zůstal v ruce. Závlačka byla zkorodovaná a ještě dobře, že se tak stalo u mola v přístavu a ne večer při plavbě, kdy od relingu očekáváte oporu. Provizorně jsme reling opravili a na příště musím zkontrolovat všechny ostatní závlačky a případně je vyměnit za kvalitnější materiál.

Kousek za Palagružou nás během plavby do Itálie začal zlobit display s ukazateli síly větru, hloubky a rychlosti. Je to původní zařízení od firmy Cetrek, která zkrachovala již v roce 2003, a jak se zdá, tak jedna z jejích posledních dodávek mířila právě na Tea. Dosud jsem s tímto zařízením neměl žádný problém a nic nenaznačovalo konec jeho životnosti. Přišlo to najednou a v tu nejméně vhodnou chvíli.

Nemám zatím na lodi ruční windmeter, museli jsme se proto spoléhat jen na cit. To však může být pro včasnou volbu refu ošidné. Absence hloubkoměru u mělkého italského pobřeží také není žádnou výhrou. Každé zařízení by mělo být na lodi zdvojené a nezávislé, byť se jedná o nenáročnou plavbu ve známém prostředí. Podmínky se totiž mohou kdykoliv razantně změnit.

Před vyplutím ze Splitu jsem ještě chtěl doplnit naftu, v nádrži Tea nám zbývala již jen polovina. Splitská benzinka však ten den byla pro lodě uzavřená z důvodu stavebních prací na rozšiřování splitského přístavu, a tak jsme se rozhodli pro benzinku na Visu s tím, že naftu dobereme těsně před vyplutím. To byla chyba. Těsně před vyplutím a těsně před námi benzínku na několik hodin zablokoval tanker. No super, při čekání by nám mohly utéct dobré povětrnostní podmínky, a tak jsme se rozhodli vyplout. Mám na lodi ještě rezervní 20l kanystr s naftou, se kterým bychom měli plavbu bez problémů zvládnout a doplnit palivo až v Itálii.

Díky skvělému počasí jsme téměř celou přeplavbu absolvovali na plachty a do Itálie tak dorazili se skoro stejným obsahem nádrže, jako když jsme vyplouvali.

Jak je vidět, tak jako vlastník lodě musíte být připraveni na cokoliv. Každá loď vyžaduje důkladnou a hlavně soustavnou péči, což nám při týdenní dovolené na běžném charteru zůstává skryto. 

-Skipper
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.