Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - V.

2/10/2011

2 Comments

 
V lednu jsem se na Tea bohužel nedostal, ale pokud loď vlastníte a máte ji rádi, tak Vás dokáže dohnat a pořádně zaměstnat i na dálku.

S novým rokem přišel i katalog mého oblíbeného on-line shopu a s ním se o své slovo přihlásily také úvahy, co nového pro Tea pořídit na nadcházející sezónu. Rozhodování to není jednoduché, protože člověk by chtěl nejraději všechno, ale každá investice by měla mít také svou logiku.

Rád bych Tea postupně dovybavil v soběstačnou offshore jachtu a jednou se vydal na plavbu kolem světa. Tato časově náročná vize je však zatím hodně daleko a s ní i nutnost investovat do zařízení, která by sice dnes bylo hezké mít, ale skutečně zapotřebí ještě nejsou. Každé technické zařízení má navíc svou morální, ale i fyzickou životnost a u lodí to platí dvojnásob. Navíc co když je můj sen plavby kolem světa ještě tak daleko v budoucnosti, že v té době již třeba budu mít jinou loď? Bude pak Tea se všemi svými vylepšeními ještě prodejná? Cenu lodí určuje trh a ten může mít o hodnotě mých investic do „pozlacených vinšen“ odlišnou představu. Chce to rozvahu a obezřetnost.

V tuto chvíli řeším pořízení příďového propeleru Vetus 750N. Balancuji nad tím, zda to je nebo není zbytečné, a navíc představa „vrtání díry do trupu“ mě dost znervózňuje. Tea je krásně ovladatelná i bez něj. Na druhou stranu jsem často na lodi sám nebo s rekreační posádkou, od které mnoho pomoci čekat nemůžu. Dokážu si proto představit, že by to s příďovým propelerem mohlo být při bočních poryvech mezi těsnými mooringy příjemnější.

Goran mi již instalaci příďového propeleru nacenil a musím říct, že za tu pálku bych raději viděl radar, nový ploter, AIS a reproduktor na stěžeň hezky svedený až k mikrofonu v kokpitu.

K čemu reproduktor s mikrofonem? Jednak každá loď nad 12 metrů délky by měla být vybavena zvukovým signalizačním zařízením. Za druhé, už jsem se jednou s Tea ve dvě hodiny ráno účastnil záchranné operace, kdy bylo zapotřebí posádce zachraňované lodi předat instrukce, a VHF se při tom ukázala jako problematická. Za třetí, strašně rád bych občas v zátoce do mikrofonu zařval „RUHE!“. Obzvláště červenec a srpen jsou měsíce, kdy se lidé neumí v zátokách chovat a takový směrový reproduktor s mikrofonem a zesilovačem bych považoval za velmi užitečný.

Pro instalaci příďového propeleru musí být loď vytažena z vody a tato příležitost je vždy jen jednou za rok při ročním servisu a antifoulingu. Cca 600 Euro za jeřáb pak člověka donutí k zamyšlení, že se vlastně obojí vyplatí spojit. Mám teď tedy jedinou příležitost a může se stát, že když ji nevyužiji, tak toho budu celou sezonu litovat, a to bych skutečně nerad.

Radar a ostatní gadgets pak mohu na rozdíl od propeleru instalovat kdykoliv v průběhu sezony, uznám-li to za vhodné. To však taky nebude jednoduché, protože to bude vyžadovat instalaci do stěžně a paluby. Goran říká „moc práce“ a když Goran říká „moc práce“, tak si můžete být jisti, že ji méně nebude. Tady se krásně ukazuje, jak je výhodné pořídit loď již v plné výbavě.

Příležitosti pravidelného ročního servisu na suchu chci využít ještě k instalaci kotouče na řezání lan. Tato věcička stojí pár euro a myslím, že se vyplatí. Pravověrní hardcore jachtaři možná kroutí hlavou a říkají si něco o nesmyslech pro slečinky – já si zase říkám, že moře kromě radosti umí přinést také spoustu starostí a bolení hlavy a proč se některé ze zdrojů těchto problémů nepokusit eliminovat předem a pak být v klidu?

Už jsem viděl, jak nádherná Bénéteau 50 skončila při vyplouvání z maríny na vlnolamech poté, co si na svůj propeler namotala rybářskou síť, která byla (snad nedopatřením?) přímo před vjezdem do maríny.

Další oblast, která se hlásí o svou pozornost, je energie na lodi. Pro mé stávající plavby je 390Ah servisních baterií zatím dostačující, ale s dalšími přístroji bude růst také spotřeba a soběstačná offshore jachta by již měla mít energii řešenou systémověji alternativními zdroji, jako jsou solární panely a větrná elektrárna. V prvním kroku zkusím alespoň optimalizovat žárovky za úspornější LED a to jak interiérová, tak poziční a kotevní světla.

Goran již začal pro Tea připravovat roční servis – vyčištění plachet a jejich kontrola sailmakerem a zejména zajištění místa a termínu jeřábu. Minulý rok jsme zaváhali a jeřáb sháněli po známostech na poslední chvíli – moje vina.

V Chorvatsku musí mít marína licenci na to, aby mohla obsluhovat lodě pod cizí vlajkou. Dokonce chodí kontroly a jsou pak z toho velké, ale opravdu velké problémy. Pokud řešíte jeřáb na poslední chvíli, pak mohou být pořadníky pěkně dlouhé a cena na nich tučná.

No a nakonec to nejdůležitější, přítelkyně po silvestru odvezla z lodě všechny záclonky, takže to vypadá, že na novou sezónu budeme mít nové a hezčí :-)

-Skipper
2 Comments
Lucas Meyers link
9/12/2023 12:44:07 am

Very thooughtful blog

Reply
BBW Milpitas link
6/15/2025 07:55:58 pm

I think it's great that you are considering all of the options and weighing their pros and cons.

Reply



Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.