Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - IXX.

4/16/2012

0 Comments

 
Velikonoce nám začátkem dubna příjemně nastartovaly sezónu, a Tea tak po dlouhých pěti měsících vyplula na svou první jarní plavbu.

Goranovi se během března v rekordním čase povedlo zajistit jeřáb a provést pravidelný servis lodě. Tea tak na nás v maríně čekala pěkně připravená na sezonu. Mělo to však jeden drobný háček, na který jsme přišli až těsně před vyplutím, o tom ale až za chvíli.

Letošní roční servis zahrnoval běžnou a nezbytnou obnovu antifoulingu a anod. Dále pak broušení a nátěr teaku včetně leštění lodě, servisu toalet a topení Webasto. Těšil jsem se, že náklady na letošní servis budou oproti minulému roku nižší, protože to „nejhorší“ v podobě zbroušení všech dosavadních vrstev antifoulingu již máme za sebou. To jsem si ale neuvědomil, jak moc postupuje „inflace“ loďařských služeb v Chorvatsku a co obnáší preventivní servis motoru Yanmar po deseti letech.

V podstatě se mi potvrdil Murphyho zákon, že nikdy nelze očekávat, že by náklad v dalším roce byl nižší, než v roce předchozím. O loď je ale dobře postaráno a i po deseti letech je ve výborném stavu, což je to nejdůležitější.

Ještě doma jsem ve svém oblíbeném německém online shopu nakoupil nové harnesy a náměrový kompas pro kondiční plavbu. Zásilka mi však nedorazila včas a musel jsem proto nákup zopakovat ve Splitu. Tady se ukazuje výhoda českých pultových obchodů, odkud si zboží můžete rovnou odnést.

Splitské jachtařské obchody však byly před sezonou téměř bez zboží a v každém jsem koupil ten poslední jeden harness, který měly. Ještě tragičtěji to dopadlo s náměrovým kompasem, který vypadal jako z poutě. Prý Hongkong military, no, posádka si s tím už nějak poradí. Zlaté staré dobré Plastimo.

V minulém díle jsem se zmínil o potížích s novou matrací a zejména o taškařici na celnici, kdy mi pro bezproblémový průjezd chyběly dokumenty k lodi. Udělal jsem si tehdy z toho pro sebe závěr, že bude lepší mít dokumenty raději vždy u sebe a z lodě si je tedy odvezl. Plánoval jsem totiž, že při své příští cestě budu opět na loď přivážet další věci a chtěl jsem vše mít již papírově v pořádku. Bohužel jsem si neuvědomil, že Goran bude potřebovat s Tea kvůli servisu vyplout a mít proto doklady na lodi.

Vše mi došlo až po asi 20 zmeškaných hovorech od Gorana, který nemohl dokumenty na lodi najít a zůstal tak trčet mezi recepcí maríny a objednaným jeřábem. Nakonec se vše podařilo vyřešit naskenováním dokladů a jejich zasláním mailem do maríny Kaštela, kde letos servis probíhal. Pár hodin zpoždění mě tak přišlo jen na pár set kuna. Poučení – na lodi nechávej kopie a s sebou si ber originály.

Ve středu mi přijela nová posádka slovenských jachtařů Tomáše, Milana, Martina a Mariána, kteří se už těšili, jak posílí svou jachtařskou kondici překonáváním námořních překážek při plavbě do Itálie.

První překážka nastala hned po nalodění a nastartování motoru. Nádrž byla úplně prázdná, splitská benzínka zavřená a nejbližší možnost natankovat byla až v Milně na Brači. Kde je ale ta půlka nádrže, kterou jsem tam měl? Pak mi to došlo - Goran čistil tanky a naftu mi přečerpal do dvou černých kanystrů. A v tom byl právě ten háček, o kterém jsem mluvil v úvodu. Na lodi mám totiž taky svůj černý kanystr, ale s benzínem, a teď tak přede mnou leží tři identické kanystry.  Ok, díky, Gorane, ale který je sakra který?

S novou posádkou jsme tak uspořádali čichací soutěž, jejíž výsledky však nebyly natolik jednoznačné, abych s klidným srdcem nalil obsah alespoň jednoho kanystru do lodě. Zkusili jsme proto obsah rozpoznat ve skleničkách – sofistikovaně jsme hodnotili barvu, jiskru a viskozitu. Taky s neuspokojivým výsledkem. Až konečně Tomáš pronesl spásnou větu „nafta nehoří, benzín ano, kde jsou zápalky?“  Zkouška ohněm zafungovala a my jsme mohli vyplout. S touto posádkou zvládneme všechno.

Mimochodem, ta splitská benzínka bude -  podle vyjádření gradonačelnika -  otevřena 1.5. Bohužel ale neřekl, kterého roku.

První etapa naší plavby začala v pozdním odpoledni a mířila jen na Brač tak, aby se posádka na lodi po dlouhé cestě aklimatizovala. Před marínou jsme si ještě udělali malé kolečko a vyzkoušeli si přitom návrat na mooringy.

Druhý den po vyplutí z benzínky jsme si také neplánovaně procvičili manévr „muž přes palubu“ a zachraňovali kbelík na vodu, který mi při oplachování lodě vypadnul. Když všichni viděli, jak kbelík ve vlnách už po chvíli nevidí, bylo jasné, že do vody nikdo spadnout nechce. A to nejen proto, že byla ještě v dubnu studená.

Druhá zahřívací etapa pak při krásném jugu 4-5 bft vedla na Vis – spolehlivý způsob, jak před 16 hodin trvající přeplavbou do Itálie otestovat připravenost a souhru nové posádky. V Komiži jsme pak byli na Velký pátek svědky procesí, kde se sešli snad všichni obyvatelé Visu, a s monstrancemi a hořícími loučemi mířili do kostelíku na nábřeží. Bohužel jsme to předem nevěděli, a celý průvod jsme tak pozorovali jen z paluby zakotvené lodě. Příště už budeme vědět a nenecháme si to ujít.

Jadran nám během naší plavby dvakrát ukázal delfíny a k tomu klasický průběh přechodu fronty – vítr, bezvětří, déšť a bouřku. Duben je na Jadranu fajn, ale když zajde sluníčko, nebo když teplejší jugo vystřídá studený vítr z hor, tak je plavba na hranici středomořského komfortu. Příští plavba již bude v květnu a to již bude zase tepleji a příjemněji. Na druhou stranu taky přibude lodí a zaplní se kotviště.

-Skipper
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.