Námořní plachetnice Tea La Dea
  • Home
  • Plavby
    • Kondiční plavby
    • Manažerská jachta
    • Ceny
  • Představení
    • S/Y Tea La Dea
    • Skipper
  • Svatba na lodi
    • Svatba na moři
    • Svatební cesta na lodi
  • Logbook
  • Kontakt

Logbook - S/Y Tea LA DEA

S/Y TEA LOGBOOK - II.

11/8/2010

0 Comments

 

Océanis 411 je pohodlný, stabilní a věřím že i odolný cruiser, který se loděnici Bénéteau skutečně povedl. Svědčí o tom více jak 1200 vyrobených kusů a množství ocenění, které si tato výrobní řada za dlouhých 7 let své produkce zasloužila. Hlavně je to ale už druhou sezónu ideální loď pro mne.
Rád bych s Tea do budoucna procestoval celé Středomoří a můj sen je plavba kolem světa. Dle získaných zkušeností se proto postupně snažím Tea dovybavit k obrazu svému a s vizí soběstačné offshore jachty, na kterou má (snad) parametry.

Na lodi se snažím být vždy alespoň jeden prodloužený víkend až týden v měsíci. Mám chorvatský internet (Simpa od T-Mobile) a nejvíc koncepční práce stejně odvedu spíše v kajutě na lodi než ve své pražské kanceláři. Celkem je Tea vytížená cca 4 měsíce v roce a to buď mými plavbami nebo jako pohodlný hausboat pro rodinu a přátele.

Océanis 411 je dostatečně prostorná loď ať již je to podpalubí tvořené 4 kajutami, salonem s kuchyňkou, 2 koupelnami, úložným prostorem nebo paluba s rozlehlým kokpitem. Nejčastěji vyplouváme jen ve dvou s mou přítelkyní, to pak máme z volných kajut každý svou šatnu, sklad a pracovnu. Avšak i při plavbách s početnější posádkou má každý svůj psychologický prostor a plavba je tak pro všechny příjemnější.

Oceaniska má veškeré ovládání svedeno do kokpitu a tak ji mohu ovládat sám a bez posádky. Občas by se mi ale v maríně při bočním větru a absenci posádky hodilo více rukou na palubě – vážně proto na příští sezonu uvažuji o příďovém propeleru s dálkovým ovládáním, který by jinak nebyl zapotřebí.

Výbava mé Oceanisky odpovídala zvyklostem průměru chorvatského charteru. Hned s koupí jsem se chtěl vrhnout do upgradů a prošpikovat loď svými „vylepšeními“. Tady mě naštěstí opět zkorigoval můj „guru“ Jirka Zindulka a poradil mi, abych s lodí nejprve strávil jednu sezónu a pak teprve uvidím, co a proč potřebuji.

Jirkovou radu jsem si vzal k srdci a první kolo investice  jsem rozdělil do 3 okruhů – bezpečnost, pohodlí a hašení průběžných „průserů“.

Tady musím říct, že koupí lodě skončila éra snění a nastala doba tvrdé reality. To, co mi dřív přišlo jako nehorázná a excentricky přemrštěná cena, je dnes naprosto normální provozní výdaj. Výraz „investice do lodě“ je asi hodně nadnesený – prostě investuji do své radosti a zdraví a tak je to třeba brát.

Nejdříve jsem se zaměřil na základní bezpečnostní výbavu lodě (pyrotechnika, vesty, hasící přístroje, ..), kterou mi, mimo jiné, prodávající Chorvat Ivo z lodě odnesl. Stávající hlavní kotvu Danforth jsem nahradil stejně těžkou 14kg Deltou (dnes bych volil 16kg), která mi přijde na jadranské dno vhodnější, a z původní jsem udělal kotvu záložní. Řetěz byl už notně zrezivělý, proto 50m nového řetězu a dalších 20m navázaného kotevního lana. Následovala výměna téměř všech lan a koupě nového dingy.

Nápady na vylepšení lodě jsou jako Jezinky se svými třemi prstíky. Když už pustíte jeden dovnitř, tak se neubráníte celé ruce. Takže když už nové dingy, tak i outboard motor pěkně v setu, perseniky apod. Po dlouhém zvažování jsem vybral dingy Selva T230Vib s nafukovacím kýlem, které jsem pár dní po objednávce chaoticky změnil na větší T270Vib a k tomu motor Selva Oyster o výkonu 6Hp.

Nové dingy je super, ale trochu jsem přestřelil. Motor je tak těžký (cca 30kg), že jsem kvůli němu musel vyztužit uchycení zábradlí (200 Euro) a instalovat lano výtahu (160 Euro). Pokud bych měl volit znovu, tak půjdu do malého a levného člunu s lehkým, byť méně výkonným motorem. Eh, tady jsem Jirku bohužel neposlechl.

Investice do zvýšení pohodlí znamenaly zejména instalace větráku a zásuvky na 12V do každé kajuty, nová obšívka roztřepaného kormidla, repase sprayhoodu a bimini, a zejména pak v říjnu nezávislé topení Webasto 5500, jehož instalace trvala ani ne den a díky kterému je loď pohodlná a obyvatelná celoročně. Mimochodem zima na Jadranu je nádherná, ale o tom někdy příště.

Dřevěnou lávku jsem kvůli své 70ti leté mamince, která si Tea oblíbila jako „letní chalupu“, vyměnil za pevnou skládací pasarelu se zábradlím – původní lávku mi pak druhý den někdo ukradl.

No a průběžných „průserů“ bylo v první sezóně skutečně hodně. Dokonce jsem si v té době kvůli tomu na další sezónu raději koupil asistenční službu SeaHelp. Odešla mi sonda sonaru, pumpa, alternátor a pak postupně všechny baterie (startovací a dvě servisní) atd.

Nechci to zakřiknout, ale zdá se, že během první sezóny se mi podařilo s lodí sžít, vychytat většinu skrytých problémů a další sezóna už byla klidná, pod kontrolou a vše poslouchalo. Žádná jiná loď není tak hýčkaná a opečovávaná jako Tea – to si ale o své lodi myslí každý majitel ;-)

Když jsem si sečetl své výdaje na loď (bez vyplutí – jen marína, chorvatské poplatky, pojištění, pravidelný servis a investice) za první rok, tak jsem cca na 20% kupní ceny lodě a zatím to vypadá, že i sezóna 2010 bude nákladově obdobná. 

-Skipper
0 Comments



Leave a Reply.

    LOGBOOK

    Vlastnictví námořní jachty není jen lákavá romantika svobody
    a širých dálek, ale
    v první řadě to je přízemní zodpovědnost za její provoz a údržbu. Loď není spotřební zboží – tedy vlastně je, ale
    s tímto přístupem
    s ní daleko nedoplujeme. 

    Série článků Logbook vznikla ve spolupráci s časopisem Yachting Revue, kde také v sekci "Log Book" od listopadu 2010 vychází.

    Záměrem je ukázat reálné příběhy, starosti i slasti, spojené s vlastnictvím lodě.

    Archiv

    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    October 2010

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.