| |
Na loď jsem při tom vezl novou dvoumetrovou matraci do další kajuty a na střeše auta jsem si s ní připadal jako rogalo. Zejména pak při nechvalně známém objíždění tunelu Sv. Rok, který musel být opět pro silný vítr uzavřen.
Loď byla po téměř čtyřech měsících naší nepřítomnosti díky mému servicemanovi Goranovi ve výborném stavu. Největší obavu jsem měl z vlhkosti a zda nám na lodi něco nezplesnivělo. Naštěstí odvlhčovače odvlhčily, co měly, a vše tak bylo v pořádku. Jen nezávislé topení Webasto mělo první den nepravidelné výpadky, u kterých jsem nebyl schopen dohledat příčinu. Musím to nechat prohlédnout, což zároveň spojím s pravidelnou roční servisní kontrolou, které přirozeně na lodi podléhá i topení.
Náš knírač Timur se tentokrát nedomohl žádných vyšších božstev a své první cestě k moři se tak nevyhnul. Dlouhou cestu však zvládnul nečekaně skvěle a v podstatě ji celou prospal na zadním sedadle auta. Průjezd celnicí byl pro něj triviální a pouze stačilo ukázat jeho modrý cestovní pas, který je zároveň očkovacím průkazem.
Problém však nečekaně přišel z jiné strany.
„Što imaš na krovu?“
„Matrace za moju brodicu“
„Ukaž papire od brodice“
Oops... papíry od lodě jsem totiž posledně zapomněl na lodi a proclívat matrace se mi moc nechtělo, loď je stejně pod cizí vlajkou a v Chorvatsku jsme jen v tranzitu. Chtělo to prostě nějaký jiný, silný důkaz, že skutečně mám ve Splitu loď. V tu chvíli mě napadla jediná věc, vzal jsem klíče od Tey, ukázal je celníkovi a řekl „to jsou klíče od mojej brodice, mají přece malou bójku jako přívěsek, vidíš?“. Od té chvíle prostě nešlo celníka uklidnit, smál se, až při tom slzel. „Jeď!“, zavelel, a tak jsem raději jel. To bylo o fous. Vždy se vyplatí mít všechny papíry od lodě s sebou, a to včetně originálů od zaplacení viněty, borovičné taxy, pojištění, důkaz o koupi a zaplacení lodě a smlouvu s marínou.
Tím však trable s novou super matrací nekončily, při usazování do kajuty jsem musel ocenit precizní práci pánů čalouníků s přesně vyměřenými tvary a zaobleními stěn kajuty, celé to však mělo jeden háček – bylo to ušité vzhůru nohama. Příjemná vrstva paměťové pěny byla vespod, zatímco vrchní strana matrace obsahovala všitou hrubou porézní mřížku určenou pro spodní odvětrávání. Au.
Naštěstí šlo celý problém snadno vyřešit přesunutím matrací do zrcadlově obrácené kajuty. Zaoblení boční stěny matrace však nyní jde inverzně proti zaoblení boku lodě. V tom jsou matrace pro loď záludné. Kupodivu to i přes tento rozdíl na milimetr vyšlo a až na úzký volný klín u boku kajuty sedí matrace jak ulitá. Nu což, vzniklý klín jsme prohlásili za designový prvek a ideální místo pro ukládání knížek a mobilů. Nechce se mi matraci znovu transportovat přes celou Evropu a vstupovat s výrobcem do argumentačního cvičení s nejistým výsledkem. Na druhou stranu když pomineme tento „detail“, je nová matrace naprosto fantastická a přináší pobytu na lodi zcela nový rozměr.
Ve Splitu jsme zůstali jen dva dny, během kterých bura nepolevila ani o chloupek. S Teou jsme tak zůstali v přístavu. V noci poryvy větru v maríně přesahovaly 55 knt a skučící a kvílící vítr s nárazy tancujících lodí nám příliš prostoru pro spánek nedal. Jediný, kdo se vyspal dobře, byl náš pejsek Timur, kterého k našemu překvapení divoké házení lodě a zvuky nechaly naprosto klidným. V Praze při tom chytá panickou hrůzu z každého ohňostroje. Zajímavé.
Bohužel se nám díky silnému větru nepodařilo vyzkoušet, jak by Tim reagoval na plavbu. K moři se sice tradičně točil zády a po prvním kontaktu se slanou vlnou na něj definitivně zanevřel. Na pláži se však rozdováděl a ve svých 13ti letech postaršího psího pána se rychle vrátil do štěněcích let.
Suché bury jsme využili k důkladnému provětrání lodě a já začal sčítat škody za zimu. Nakonec to nebylo tak hrozné. Přišel jsem jen o persenik, kterým jsem měl přikryté dinghy. Během zimy jej vítr na přídi zcela rozcupoval. Příště budu dinghy raději na zimu schovávat.
Začátek sezony znamená také začátek typických „bad news“ v podobě nového výměru za stání v maríně. Oproti minulému roku mi cena vzrostla o tisíc euro. Prý je to kvůli zvýšení DPH v Chorvatsku z 23 na 25%. Ať ale počítám, jak počítám, tak mi těch 1.000 Euro na ten rozdíl 2% ne a ne vyjít. Možná mi ale Tea přes zimu o metr vyrostla a teď měří 16 metrů, pak by to vycházelo - měl bych ji změřit :-)
Od zavedení nové taxy na lodě v italských vodách začal exodus Italů do Chorvatska. Manažeři marín si však vybírají, koho do maríny přijmou a koho ne. Přednost samozřejmě má pouze bonitní klientela s velkými a drahými loděmi. Ceny tak neustále rostou.
V druhé polovině března mě také čeká pravidelná roční údržba celé lodě a její vytažení z vody. Goran už zařídil termín jeřábu a cenovou nabídku mi prý raději pošle mailem. Tak jo, mailem to bude lepší, zatím raději nechci nic vědět a teď si tím nebudu kazit pěkný den.
A na závěr ještě jedna správa, která se týká všech - přestavba nábřeží u ACI Mariny ve Splitu je v plném proudu a nic zatím nenasvědčuje, že by to do sezóny stihli dokončit. Široko daleko jediná benzínka pro lodě je tak teď srovnaná se zemí a mimo veškeré pochybnosti dlouhodobě mimo provoz. To je špatná zpráva, ale třeba mají ve Splitu na sezónu připravené nějaké záložní řešení.
S Teou opět vyplouváme začátkem dubna, kdy nás čeká několik kondičních přeplaveb a na moři bychom tak měli strávit téměř celý měsíc. Už se po dlouhé zimě moc těším.
-Skipper